Geotargeting met Market Insight

Geotargeting met Market Insight

Ontdek de kracht van data.  

Market Insight is dé tool voor bedrijven die optimaal gebruik willen maken van hun eigen klantdata, gecombineerd met het grootste B2B databestand ter wereld van Dun & Bradstreet (D&B). Door jouw eigen klantdata met de B2B data van D&B te combineren, kunnen er diepere en rijkere inzichten worden verkregen. Wie zijn jouw beste klanten? Hoe vind je meer van dit soort klanten? Waar zijn deze bedrijven gevestigd? En nog veel meer.  

In dit artikel vertellen we je meer over hoe je Market Insight kunt gebruiken voor geotargeting. 

Wat is geotargeting met MarketInsight?  

Market Insight heeft de mogelijkheid om de data in de tool op een eenvoudige manier weer te gegeven op een interactieve landkaart. Zo kunnen klanten individueel worden weergegeven op adreslocatie, in clusters met een heatmap of thematisch per postcodegebied bijvoorbeeld. 

Geotargeting met Market Insight
Heatmap voor België en Nederland

Heb je een kaart van je selectie gemaakt? Dan is het mogelijk om op deze kaart weer nieuwe selecties te maken. Dit kan bijvoorbeeld door op de kaart te tekenen, thematische gebieden te selecteren op de kaart of in de legenda. Zo ontstaat er een visueel overzichtelijke selectie die je om kan zetten naar een audience. 

Deze kun je vervolgens in jouw data driven marketingacties gaan gebruiken. Door gebruik te maken van geotargeting in Market Insight wordt het voor ieder bedrijf mogelijk om concentraties potentiële klanten op te sporen. 

Geotargeting met Market Insight
Aantallen per postcode 3 gebied

Doordat Market Insight gekoppeld is aan de B2B data van D&B, kan deze waardevolle informatie gebruikt worden voor het vinden van specifieke bedrijven. Hierdoor is het bijvoorbeeld mogelijk om profielen van jouw beste klanten te maken, zodat je meer van dit soort bedrijven kunt vinden en benaderen; je beste prospects. Market Insight geeft je de informatie die je nodig hebt om erachter te komen welke bedrijven de meeste klantpotentie hebben voor jouw onderneming.  

Met het geotargeting gedeelte van Market Insight brengen we deze data naar een nieuw niveau, waarin overzicht de belangrijkste rol speelt. Door je beste prospects op de interactieve landkaart te plotten, is het gemakkelijker dan ooit om erachter te komen welke bedrijven waar zitten en of je misschien een extra filiaal moet openen of extra accountmanager moet inzetten. 

Hoe wordt geotargeting gebruikt?  

Het is met geotargeting mogelijk om een thematische kaart te maken waar je bijvoorbeeld per postcodegebied het aantal bedrijven met specifieke kenmerken weer kunt geven. Hoe meer bedrijven voldoen aan de kenmerken, hoe donkerder het vlak. Het is echter ook mogelijk om ieder bedrijf als speldenknopje weer te geven; op voordeurniveau. Je kunt deze filters als lagen over elkaar leggen waardoor je de relatie tussen verschillende elementen inzichtelijk kunt maken. Denk bijvoorbeeld aan het plotten van je vestigingen, standplaats van deelauto’s, of andere points of interest. 

Geotargeting met Market Insight
Afstand tot dichtsbijzijnde treinstation

Deze functionaliteiten maken van handmatige selecties op de kaart. Dit kan bijvoorbeeld door een hemelsbrede selectie te maken vanaf een bepaald punt, door op basis van rijafstand, maar ook door zelf te tekenen op de kaart of vanuit de legenda. Met geotargeting is het opsporen van gebieden waar kansen liggen intuïtief en eenvoudig. 

Heb je een gebied gevonden met veel potentiële klanten? Dan kun je met behulp van de data van D&B ook zien of er nog veel omzet te halen valt in het door jou geselecteerde gebied. 

De kracht van geotargeting zit hem in de wisselwerking tussen het kaartsysteem en de achterliggende data. Bij het maken van een selectie op de kaart is het mogelijk om precies te filteren welke informatie je wel en niet wilt meenemen in jouw overzicht. De informatie van deze specifieke selectie kan nu uit de landkaart worden gesleept en worden omgezet naar een overzichtelijke lijst voor je data driven marketingcampagnes. Market Insight maakt voor jou de selectie!  

Geotargeting helpt jouw bedrijf bij het vinden van de juiste informatie over een bepaald gebied door deze op een overzichtelijke manier weer te geven. Zo werk je altijd met de meest relevante informatie, over de meest relevante bedrijven, in het meest relevante gebied.  

Geef ik mijn accountmanagers dezelfde kansen? Focus ik mijn marketing en sales inspanningen op de juiste gebieden? Is de concurrentie al actief binnen dit gebied? Geotargeting geeft je het antwoord op deze vragen en nog veel meer!  

Hoe kan ik geotargeting inzetten voor mijn bedrijf? 

Wellicht heb je na het lezen van bovenstaand al een aantal ideeën hoe jij geotargeting kunt inzetten voor jouw bedrijf. Wij horen graag van jou hoe jij de data op de kaart zou willen zetten. Vind je het moeilijk om er mee van start te gaan? Wij inspireren je graag op basis van onze eigen ervaringen.  

Benieuwd naar de mogelijkheden van Market Insight voor jouw bedrijf? Neem dan contact op met Redshanks. Wij staan voor je klaar om al jouw vragen te beantwoorden over geotargeting met Market Insight, of voor al jouw andere vragen over data driven marketing. Wij helpen je jouw data om te zetten naar business.

About Henri van Avezaath

Data is de rode draad in Henri’s loopbaan; op het snijvlak van techniek en commercie. Hij houdt er van om op zoek te gaan naar de beste manier om met data de klantbeleving te vergroten en bedrijven beter te laten presteren.